maanantai 14. joulukuuta 2015

AUTOMAATTIVAIHTEISTO

automaattivaihteistot

Miten automaattivaihteisto toimii ja  minkälainen rakenne siinä on?
Normaalissa automaattissa moottorin  voima välitetään momentinmuuntimen pumppupyörältä öljyn välityksellä turbiinipyörälle. Sieltä voima siirtyy hammaspyörävaihteistolle.

Automaattivaiheistossa on momentinmuunnin, kaksi planeettavaihdetta ja hydraulipiiristä, joka kytkee vaihteet päälle.



Miten toimii DSG-vaihteisto ja mikä on sen perusrakenne?

DSG-automaattivaihteisto on VAG käyttämä kaksoiskytkinvaihteisto. Vaihteisto on ohjattu sähköisesti ja varustettu kahdella kytkin akselilla, toinen parillisille vaihteille ja toinen parittomille  vaihteille. Ajossa ei ole nykimistä koska vaihde on valmiina seuraavaa vaihtoa varten. DSG-vaihteistossa ei ole momentinmuunninta. DSG vaikuttaa ulkoisesti manuaali laatikolta.




Miten CVT-vaihteisto toimii ja minkälainen sen rakenne on?

CVT-vaihteisto on yleensä variaattori, eli kun moottoriin yhdistetyn kaksiosaisen kaksiosaisen kiilahihnapyörän puolikkaat siirtyvät lähemmäksi toisiaan, hihna siirtyy ulkokehälle päin, jolloin hihnan nopeus kasvaa. Hihnan pituus pysyy samana, käytettävällä akselilla olevalla hihnapyörällä hihna siirtyy lähemmäksi akselia. Tälläin käytettävän akselin pyörimisnopeus kasvaa. Muutokset tapahtuvat samanaikaisesti, järjestelmä kattaa suuren välityssuhdealueen.
CVT vaihteisto on todella huono kestämään ja tuppaa hajoilemaan jo ennen 200tkm. En suosittele! 
VAG käyttää nimeä MULTITRONIC .

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti