nelivetojärjestelmät.
Keskitasauspyörästö jakaa tehoa eteen ja taakse tarpeen mukaan.Esim: kun takarenkaat jäävät sutimaan niin tehoa siirretään eturenkaille
Torsen: Torsen-tasauspyörästö välittää väännön, jota pidon menettänyt pyörä ei voi käyttää, toisen akselin pitäville pyörille. Mikäli molemmat akselit pystyvät käyttämään hyödykseen moottorin tuottamaa tehoa, on tasauspyörästön jarruttava vaikutus vähäinen, vaikka akselien pyörimisnopeudet olisivatkin erisuuruiset.
Viskokytkin: Kytkin toimii siten, että sisään- ja ulostuloakselien pyörimisnopeuseron kasvaessa lamellien välissä oleva silikoniöljy alkaa lämmetä ja jäykistyä, mikä kytkee sisään- ja ulostulopuolet toisiinsa. Tällöin myös paine kotelon sisällä kasvaa ja levyt puristuvat kiinni toisiinsa. Vastaavasti kun akselin pyörimisnopeus palautuu yhtäsuureksi, muuttuu neste takaisin juoksevaksi.
Haldex: Haldex toimii samalla tavalla kuin normaali lamelli kytkin.Erona kuitenkin sähköinen ohjaus. Kytkimeen tuotetaan sähköisesti pienellä sähköpumpulla, mutta kytkeytymiseen tarvittava varsinainen käyttöpaine saadaan em. mekaanisen järjestelmän tavoin hydraulipumppujen pyörimisnopeuserolla. Järjestelmää säädetään täysin sähköisesti ja se toimii venttiilien avulla.
Mielestäni Haldexin neliveto ei ole oikea neliveto.
jos vedät käsijarrusta veto päällä niin kaikki renkaat lukiutuvat.
4-veto autoon joituu tietyn ajan välein vaihtamaan perä öljyt ja tasauspyörästö öljyt visko ja haldex tyyppisesessä nelivetojärjestelmässä.
4-veto autoa joutuu huoltamaan hieman useammin kuin tavallista etuvetoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti